Test Suzuki Grand Vitara. Bezkonkurenčný v teréne

Test Suzuki Grand Vitara. Bezkonkurenčný v teréne

Testovali sme už veľa SUV, a zakaždým sa ukázalo, že tieto autá sú určené pre jazdu na asfalte. Počas skúšobnej jazdy bolo vidno, že možnosti týchto automobilov sú horšie, než sa očakávalo. Tentokrát to bolo inak.

Suzuki Grand Vitara sa prekvapivo dobre obránil v teréne. Po niekoľkých dňoch testovania sme presvedčení, že pokiaľ ide o jazdné vlastnosti - a to aj v pomerne ťažkom teréne - Suzuki je bezkonkurenčný.


Karoséria:

V tomto segmente je veľmi veľká konkurencia. Mnoho výrobcov kladie dôraz na originálne, často veľmi odvážne karosérie. Suzuki zase nemá zbytočné ozdoby. Avšak, už cez šesť rokov vyzerá veľmi dobre. Niektorí argumentujú, že Grand Vitara vyzerá priemerne. Ide o reklamáciu, alebo kompliment? Posúďte sami.


Interiér:

Veľkou výhodou vnútra Grand Vitary je jeho priestrannosť. Cestujúci na predných a zadných sedadlách s nastaviteľným uhlom operadla, - nemôžu sa sťažovať na nedostatok miesta. Prístrojová doska ma pomerne hrubý štýl, ale je veľmi funkčná.
Podobne ako v karosérii tu tiež nenájdeme žiadne zbytočné ozdoby. Je tu iba to, čo by malo byť. Pekne osvetlené hodiny s nastaviteľným jasom sú veľmi čitateľné. Kvalita plastov a prevedenie je uspokojivé. Iba rychlostná páka má príliš dlhý skok, a prevodovka funguje príliš toporne. Ale môžete si nato ľahko zvyknúť. Dokonca to nie je luxusné auto. Zato štandardná výbava zahrňuje automatickú klimatizáciu, elektrické ovládanie okien v štyroch dverách, rádio CD s MP3, palubný počítač, hlavové airbagy, vyhrievané sedadlá, 17 " kolesá z ľahkých zliatin. - To je docela dobrá výbava. Náročnejší zákazníci si môžu vybrať so zoznamu ďalších zariadení.


Zážitok z jazdy:

Začnime s tým, čo pod kapotou. Japonci nikdy neboli odborníkmi na dieselové motory. Suzuki do Grand Vitara používa osvedčený vznetový motor Renault s objemom 1,9 l 130HP. Možno nie je najtichší, ale za to iste ušetrí našu peňaženku na čerpacej stanici. Počas testu pri dynamickej jazde, Grand Vitara spotrebuje priemerne 8,2 l nafty na 100 km. To je veľmi dobrý výsledok pre SUV s pohonom všetkých štyroch kolies.

Pretože sme už na ceste, tak trochu o jazde na asfalte. Tu cítiť, že máme do činenia viac s terénnym, než typickým osobným automobilom. Jazdný komfort je úplne prijateľný, ale nemožno poprieť, že Grand Vitara sa tu líši v porovnaní s mnohými inými SUV. Výhodou je tvrdé pruženie a rámová konštrukcia, pri prekonávaní všetkých dier a nerovnosti. Ďalším plusom je dokonale dopracovaný stály pohon na 4 kolesá, ktorý poskytuje pocit bezpečia za všetkých podmienok.

"Ďalší daždivý deň, čo robiť v toto hrozné počasie -? Neviem. Viem, za to, že sme sa chceli pokúsiť zdolať SUV-om lyžiarsky vlek na cestných pneumatikách."

Keď som sa išiel opýtať, či môžeme ísť do hornej stanice lanovky - neboli sme si istí, či sa to Vitare podarí. Vzhľadom k tomu, že mnohí kolegovia hovoria, že Vitara je najlepšia v teréne tak chceli sme to skontrolovať.

Od samého začiatku príjazdovej cesty auto nespôsobuje žiadne problémy. Spočiatku sme nemali ani potrebné používať ďalšie výhody v podobe diferenciálu alebo redukcie. Prvý nám pomáha prekonať jednoduchšie terén a redukčný prevodový pomer zvýši takmer dvojnásobne prevodovku - z koeficientu 1,00 na 1,97 - v spojení s 200 mm svetlej výšky umožní viac než ktokoľvek by si to pomyslel.
Užitočný v takej výprave sa ukázal aj podvozok, ktorý je pripevnený k rámovej konštrukcie. Ďalšou výhodou je nájazdový uhol 29 stupňov, zjazdový uhol 27 a prechodový uhol 19 stupňov.

Jazda na vrchol pri zapnutom regulátore to bola hračka. Bolo to jednoduché, ako jazda na diaľnici. Boli sme veľmi prekvapení možnosťami Grand Vitary. To viedlo k predĺženiu výpravy na dobrých pár hodín. Nakoniec sme našli miesto, kde cestné pneumatiky už došli. Aj keď to neznamená že sme nešli ďalej. Iba jazda po blatistých cestách vyžadovala trochu viac času.

Po ľahkom zjazde dole sme sa vrátili na tvrdú cestu. Vedeli sme, už vtedy, že Suzuki sa cíti v teréne ako ryba vo vode. Nevedeli to iní vodiči a chodci, ktorí sa s úžasom pozerali na karosériu nášho auta, ktorá bola celá v blate.


Zhrnutie:

V našom regióne je mnoho miest, na ktoré sa nedostaneme osobným autom s pohonom všetkých kolies. A nedostane sa tam ani žiadny SUV. Čo teda zostáva? Terénne auto? Nie - Suzuki Grand Vitara sa dostane tam kde iným SUV-om, sa nikdy ani nesnívalo. Okrem najlepších jazdných vlastnosti vo svojej triede stále vyzerá veľmi dobre bez ohľadu na to, či je na parkovisku pod obchodom, alebo v blate na vrchole. Ceny Grand Vitary sú prístupné a začínajú sa od 20 000 eur. Ak hľadáte auto pre jazdu v meste, najmä pre ženy, stojí za to pred nákupom urobiť skúšobnú jazdu. Ak však je potrebné auto na ťažké terénne podmienky - tak Suzuki Grand Vitara je tá skvelá voľba.


Technické údaje:

5-dverový
Motor diesel 1,9 DDiS
Prevodovka 5-stupňová manuálna
Verzia Comfort Premium

ROZMERY
Celková dĺžka [mm] 4300 (od nárazníka po nárazník) / 4500 (s plným krytom rezervného kolesa)
Celková šírka [mm] 1810
Celková výška [mm] 1695
Rázvor [mm] 2640
Rozchod vpredu / vzadu [mm] 1540/1570
Svetlá výška [mm] 200
Minimálny polomer otáčania [m] 5,5
Predný nájazdový uhol 29 °
Prechodový uhol 19 °
Zadný nájazdový uhol 27 °

KAPACITA
Počet miest na sedenie 5
Batožinový priestor - max objem (od podlahy až po strechu) [l] 1386
Batožinový priestor – zložené dopredu zadné sedadlá (VDA) [l] 758
Batožinového priestoru - zadné sedadlá v normálnej polohe (VDA) [l] 398
Objem palivovej nádrže [l] 66

MOTOR
F9Q
Druh paliva diesel
Počet valcov / počet ventilov 4, riadkový / 8
Objem motora [cm3] 1870
Vŕtanie x zdvih [mm x mm] 80,0 x 93,0
Kompresný pomer 16,6:1
Typ napájania s priamym vstrekovaním (Common Rail)
Maximálny výkon [kW (k) / ot / min] 95 (129) / 4000
Maximálny krútiaci moment
[Nm / ot / min] 300 / 1750 - 2500
Emisná norma Euro 5

SYSTÉM PREVODU POHONU
Konštantný, 4-pásmový pohon na 4-kolesa (4H + 4H LOCK+ 4L LOCK + N).

PODVOZOK
Hrebeňové riadenie s hydraulickým posiľňovačom
Odpruženie predné / zadné MacPherson / Multilink
Brzdy predné / zadné odvetrávané kotúče / odvetrávané kotúče
Rozmer pneumatiky 225/65R17

HMOTNOSŤ
Pohotovostná hmotnosť (štandartná / plne vybavená) [kg] 1654/1722
Celková hmotnosť vozidla [kg] 2170

VÝKON
Maximálna rýchlosť [km / h] 170


PREVÁDZKOVÉ DATA
* Spotreba paliva - mestský cyklus [l/100 km] 8,1
* Spotreba paliva - mimomestský cyklus [l/100 km] 6,0
* Spotreba paliva - kombinovaná [l/100 km] 6,8
Emisie CO2 - kombinovaná [g / km] 179


Zbigniew Sieczka Foto. Michał Adamowski

Galéria fotografií