Hyundai Veloster - trochu šialenstva

Hyundai Veloster - trochu šialenstva

Priznávam, že až doteraz som nevedel, že toto auto niekedy vstúpi do sériovej výroby. Hyundai je spájaný predovšetkým s praktickými, veľmi slušnými autami za rozumné peniaze. Nové kupé rozhodne nie je jedno z nich, pretože nie je ani praktické, ani lacné.

Hyundai Veloster je skôr návrhom pre ľudí, ktorí chcú vystúpiť z davu. Odvážne navrhnutá karoséria spolu so športovým vzhľadom priťahuje pozornosť a vyvoláva mnoho pozitívnych dojmov.


Karoséria:

Zníženie nákladov, alebo to bol zameraný účel? Hyundai sa rozhodol pre inovatívne riešenia. Karoséria s pravej straný je vybavená v dvoje dverí, zatiaľ čo na strane vodiča má iba jedne, ale dlhšie. Zadné sklo poklopu tvorí tiež časť strechy. Viac sa mi páči ľavá strana ako pravá, ktorá vyzerá o trošku horšie. Toto riešenie má dve hlavné výhody. Po prvé, ďalšie dvere uľahčujú sadanie na zadnom sedadle, a za druhé, dvere sú usporiadané asymetricky a to je zárukou originality.


Interiér:

Zatiaľ čo zvonku dizajnéri sa neohraničovali vo vnútri je už pokojnejšie. Palubná doska je vyrobená so zaujímavo mäkkého materiálu. Všetko je dobre dopracované a nič nevŕzga. Ovladanie nespôsobuje problémy. Sedadlá by mohli byť pohodlnejšie, ale to nie je auto na dlhé cesty. Prevodovka funguje veľmi dobré vďaka krátkemu skoku riadiacej páky.
Všeobecne interiér je príjemný, môžeme povedať, krásny, ale veľmi bežný. Módne už niekoľko rokov zvislé vstupy vzduchu, alebo hodiny umiestnené v potrubí, môžeme nájsť skoro v každom súčasnom automobile. Osobne mi v interiéri chýba individuálny charakter ale okrem toho je ok.


Zážitok z jazdy:

V súčasnej dobe je Veloster dostupný s atmosférickým motorom s priamym vstrekom paliva s objemom 1,6 l. Motor má výkon 140HP a jeho maximálny krútiaci moment je len 166Nm. Dynamické telo neide ruka v ruke s dobrým výkonom, aspoň zatiaľ. Nabudúci rok budé k dispozícii Veloster s preplňovaným motorom o rovnakom objeme, ktorý bude mať výkon 200HP. Potom budé určite dynamickejší, pretože teraz na športový výkon, môžeme zabudnúť.
Dobrou stranou motora je nízka spotreba paliva a veľmi dobrá flexibilitá. Šiest-rýchlostná prevodovka je veľmi krátka, takže auto je ideálne pre mesto. Na druhej strane, pri dlhšej ceste to nepomôže. Keď chceme ísť rýchlo, aj na šestke máme vysoké obrátky, a motor je hlučný.
Pruženie je veľmi tvrdé. To spôsobuje že na rovných cestách aj pri rýchlej jazde Hyundai je na tom dobre, ale dier a nerovností to vozidlo nemá rádo. Výhodou je možnosť vypnúť kontrolu trakcie a ESP. Hyundai má rád kľukaté cesty, ale v súčasnej dobe nezávislé zavesenie zadných kolies by mal byť štandard. Bohužiaľ, tak ako Hyundai tak veľa výrobcov stále používa torzné tyče.
Pokiaľ ide o veľkosť miesta je veľmi slušná na tak odvážne tvary. Zo zadu môžu pokojne cestovať dvaja ľudia aj pri výšké 180 cm. Nebudú mať môžno veľmi pohodlne, ale z väčšiny týchto áut Hyundai ponúka najviac miesta. Rovnako je to s kufrom. Bol som veľmi prekvapený, že kapacita batožinového priestoru je podobná ako u mnohých kompaktných vozidiel.


Zhrnutie:

Kto bude kupovať Veloster-a? Predovšetkým tí, ktorí chcú mať veľmi originálne auto, ktoré po dlhú dobu, ľudia na ulici budú obzerať. Veloster nie je autom, ktoré sa predáva vo veľkom množstve. Je to ukážka možnosti stále rozvíjajúcej sa značky. Osobne sa mi páči skutočnosť, že to nie je ďalšie praktické, ale nudné auto.
Na záver by som rád dodal, že Veloster má zastúpenie aj v stíhacej verzií, a robí veľký dojem. Dúfajme, že v budúcnosti bude Veloster bližšie k stíhacej verzií než k mestským športovým vozidlom. "Nové myslenie - nové možnosti" je slogan výrobcu, ktorý sa určite hodí pre Veloster.


Text: Zbigniew Sieczka, Foto: Michał Adamowski

Galéria fotografií