Test Renault Espace: 'Či to je priateľstvo, či to je láska?'

Test Renault Espace: 'Či to je priateľstvo, či to je láska?'

Keď som odchádzal do Varšavy vyzdvihnúť Renault Espace, premýšľal som , čo ja - vodič pomerne dynamických preferencií - budem robiť s veľkým rodinným autom? 5 dňové dobrodružstvo s Espace overilo moje pochybnosti.

Model ktorý sme dostali na testovanie mal veľmi ostrý "makeup" v podobe dyhy a la F1. Ako fanúšik prirodzenosti bol som na začiatku nešťastný. Avšak pozoroval som sympatické reakcie ostatných účastníkov cestnej premávky - preto som si to rozmyslel. Espace je jedným z najkrajších áut vo svojej triede. Vonkajšie línie sú ostré, sú súčasťou typického dizajnu pre Renault. Auto sa zdá oveľa lepšie ako verzia "krátka", v ktorej mimoriadne malý zadný previs mierne kazí celkový dojem. Na zadnej strane strechu zakončuje spojler vytvorený so strešných nosičov: skvelý nápad!
Vo vnútri najnápadnejšie je, to čo je v názve modelu: priestor. Priestor, ktorý je obrovský, a ten dojem stupňuje, ďaleko vysunuté predné sklo a jednoduchá palubná doska. Pri vypnutom motore na palubnej doske nemá prakticky nič. Vchádzam dnu, a po krátkej "ahoj" sa na displeji objaví návod, aby som stlačil brzdu a stisol "štart / stop". Obvykle nemám vo zvyku podliehať, ale túto žiadosť nemôžem nesplniť. Tichý zvuk motora zaznel v kabíne, a centrálny digitálny displej zobrazil súbor ukazovateľov. Či z dlhodobého hľadiska to bude čitateľne? To uvidíme. Zapínam si bezpečnostný pás (lebo "priestor", bude na mňa kričať) a idem k výjazdu z parkoviska Renault. Bodyguard mi ukazuje dve cesty. Vyberam si širšiu, pretože ako vojdem do úzkej uličky takým monštrum?

Vychádzame s podriadenej cesty, vodič Laguny - vidiac "voz Kubicy" - dáva mi zdvorilo prednosť. Ja v rozpore so zákonom o cestnej premávke, ale v súlade so zásadami kultúry na ceste - chcem mu poďakovať " núdzovými". Ale kde sú?! Po niekoľkých sekundách nervov - vzdávam sa. Nepáči sa mi to. Po otvorení schránky dostávam sa na "ovládací panel" a nastavujem navigáciu na Nowy Targ. Mapa je čitateľná, ale krásny ženský hlas ma sprievadza v angličtine. Ako môžete milovať niekoho, kto sa prihovára v cudzom jazyku? Vzhľadom k prevádzke idem cez Varšavu slimačím tempom. Pre opravy pruhy sú naozaj úzke, som veľmi opatrný, mám pocit, že sa nezmestim. Nie, to nie je auto pre mňa.

Idem po rýchlejšej ceste. 175 k dáva o sebe vedieť . Auto získava rýchlosť, a je dynamické pri každej rýchlosti. Ukazovatele sa zdajú byť jasné, tlačidlá pre núdzové osvetlenie som našiel v blízkosti spätného zrkadla. V kabíne je blažené ticho, ktoré umožňuje vychutnať si dobrý audio systém, ktorý pre ovládanie vám dáva ergonomický joystick pri volante. Nedostatky poľských diaľníc, sú kompenzované fantasticky ladeným pružením a veľmi pohodlnými sedadlami. Ale nedôvera zostáva. Ako sa bude tak veľké a pohodlné auto správať v tesných zákrutách? Moja posledná skúsenosť s menším autom francúzkeho výrobcu, napovedala, že dynamická jazda v zákrutách nebude bezpečná. "Zakopianka" nie je vhodná pre rýchle jazdy, takže na druhý deň večer som naplánoval výlet do hôr Bieszczady. Horská slučka poskytuje vynikajúce podmienky pre testovanie pruženia.

"Môj Espace "ešte raz ma prekvapil! Vďaka xenónovým svetlometom a monochromatickému spätnému zrkadlu som potešený z nočnej jazdy. Podsvetlenie ukazovateľov môže byť tmavšie, čo ešte viac zvyšuje komfort na ceste. Čim užšie a ostrejšie zákruty tým Espace pôsobil s väčšiou dôverou. Auto nemá príliš veľký sklon, je veľmi stabilné. Keď vodič prehna s rýchlosťou systém ESP veľmi diskrétne ho privolá do poriadku a pomôže vyviesť auto so zákruty. Keď sa vrátite až po polnoci a budete sa cítiť unavení, - zase oceníte komfortné pruženie, a fantastické sedadla. Pri plnom zaťažení, auto sa zachováva rovnako dobre, a motor sa nezdá, že má zvýšenú hmotnosť.

Je Espace náročným partnerom? Nevyžaduje zručnosť a môže odpustiť veľa. Naproti tomu vyžaduje značnú sumu v peňaženke . Na začiatku, s rovnakým vybavením, ktoré mál náš model (vrátane: xenónové svetlomety, presklená strecha, DVD systém), musíme zaňho zaplatiť asi 40 000 euro. Neskôr na palive tiež nenašetríme. Pri pokojnej jazde, môžete "ísť dole", o niečo menej než 8 litrov na 100 kilometrov. Použitie plnej moci dosiahnie až 12 litrov.

Hrsť faktov
Renault Espace je prvé v Európe a podľa niektorých aj na svete, auto typu van.
Začal sa vyrábať v roku 1984 a nedočkal sa konkurentov na starom kontinente, zatiaľ čo v USA Chrysler Voyager slávil triumfy a jeho "dvojičky". Až v roku 1994, v čase druhej generácie Espace, PSA začal produkovať pre neho konurenta. Súčasný model je už štvrtý Espace. Inovatívny dizajn, veľký vnútorný priestor, dobré jazdné vlastnosti, to sú príčiny že auto je často vidieť na našich cestách.

Testovacia verzia Espace SL25 2,0 dCi 175 k, stojí około 41 000 euro. Dodatočne bol vybavený v balík viditeľnosti (bixenónové svetlomety so stieračmi a monochromatické spätné zrkadlo), dažďový senzor, sadu DVD a elektricky ovládanie panoramatickej strechy. Stojí to za to? Podľa nášho názoru - áno.

Text Sebastian / sebastian@ratmed.pl / motoryzacja podhale24.pl pre autoauto.sk
Fotky Piotr Korczak
Film Teresa Korczak

Galéria fotografií