Ford Focus s motorom s objemom 1 liter - či to má zmysel ?

Ford Focus s motorom s objemom 1 liter - či to má zmysel ?

Tesne pred prázdninami sme mali možnosť vidieť, ako jazdí Ford Focus s motorom iba 999ccm3. Po našich predchádzajúcich skúsenostiach s Focusom a motormi EcoBoost nepochybovali sme o schopnostiach inžinierov Fordu, ale neboli sme presvedčení, či taký malý motor v modeli Focus to zvládne.

Po niekoľkých dňoch pochybnosti boli rozptýlené. Pre účasť v teste sme tiež pozvali našich čitateľov, aby sme lepšie spoznali názory na Focusa. Jednohlasne auto robilo veľmi pozitívny dojem. Zvedavosť vzbudzovala tiež špecifická farba "Candy Red". Mnohokrát sme počuli, aj na ulici, "Pozrite sa, aká pekná farba." Po každej skúšobnej jazde, sme sa spýtali našich hostí na objem motora vozidla, ktorým práve išli. Bohužiaľ, nikto nedokázal správne reagovať, dokonca ani tí, ktorí uhádli, že otázka je zložitejšia.
Najbližšie k pravde 1,2 bol opravár. Urobili sme tiež stručné porovnanie s Citroenom C4, ktorý je podľa nás zaujímavým kompaktným vozidlom. V tejto výzve, ale nemal najmenšiu šancu.


Ford Focus - Jeden z najlepších kompaktných vozidiel na trhu.

Predtým, než popíšeme motor ako pripomienka niekoľko kľúčových faktov o Focuse. V tomto najobľúbenejšom segmente trhu nájdete mnoho lacnejších vozidiel, však, žiadny z týchto vozov sa neriadi, rovnako ako Focus. Moderné výkonné preplňované motory, presné prevodovky a vynikajúce odpruženie robia Forda silným vozidlom, ktorý dáva skutočnú radosť z jazdy. Hoci vzhľad interiéru a použitých materiálov nehádže na kolená no v tejto triede ťažko o lepšiu ergonómiu. Všetko, čo je najdôležitejšie, je presne tam, kde by to malo byť. V jeho prospech sú tiež nekonečný zoznam príslušenstva a najnovšie bezpečnostné systémy.


125HP s motora s objemom 1 liter, čiže motor EcoBoost.

Počas testu sme vedeli, že blok motora, ktorý je tak malý, že môže byť postavený na kus papiera A4 bol nominovaný na cenu za najlepší motor roku 2012. Po skúške sme boli celkom istí, že si zaslúži toto ocenenie. Ako sa ukázalo porota „International Engine of the Year 2012” mala podobný názor, a Ford získal tento prestížny titul. Táto konštrukcia bola veľmi dobre hodnotená rozhodcami a získala o 28 percent vyššie hodnotenie, než ďalší najlepší motor, rovnako ako najvyšší výsledok v histórii súťaže o najlepší motor na svete. Spomedzi noviniek zavedených v motore EcoBoost 1,0 by treba spomenúť: turbodúchadlo s nízkym momentom zotrvačnosti, výfukové potrubie integrované z odliatkom valcov, unikátny tvar železného bloku motora, ktorý sa zohrieva rýchlejšie ako konvenčný hliníkový blok, dva ozubené remene bežiace v olejovej kúpeli, zmeny konfigurácie motora úmyselné nerovnováha zotrvačníka a remenice, namiesto vyvažovacieho hriadeľa, ktorý potrebuje extra energiu. Táto jednotka poskytuje najnižšie emisie CO2 vo svojej triede. Verzia tohto motora s 125 hp spotrebuje 5,0 l/100 km a emisiu CO2 114 g / km.


Zážitok z jazdy:

Poznáme trojvalcovu jednotku a preto sme sa obávali predovšetkým nadmerných vibrácií a nepríjemného hluku, čo môžu urobiť práve takéto motory. Po prvých kilometroch boli sme veľmi príjemne prekvapení. Zvuk z motora, najmä pri vysokej rýchlosti bol veľmi príjemný pre uši. Do tej miery, že často sme jazdili s otvorenými oknami, aby bolo dobre počuť toto konkrétne vrčanie. Chceli sme poznať reálnu spotrebu Focusu, takže sme vykonali solidný test. Pri dodržaní disciplíny ecodrivingu, dostali sme hodnotu 6,5 l/100 km. V kombinovanom cykle, na vzdialenosť 1000km vozidlo potrebuje v priemere 7,6 l/100km, čo dáva veľmi dobrý výsledok pri dynamickej jazde. A teraz to najlepšie, čiže výkon. Vďaka tomu, že motor dosahuje vysoký krútiaci moment pri nízkych otáčkach, úžasne Vám umožní vychutnať si výkon lepšie, než v autách s preplňovaným dieselovým motorom a bez hluku a vibrácií. Konštantný krútiaci moment 170 Nm sa dosahuje od 1400 ot. / Min, a je v plnom prúde až do 4000 ot. / Min. Maximálna hodnota sily, naopak, sa objaví pri 4000 ot. / Min a začne klesať asi pri 6000 ot. / Min. Pomocou týchto parametrov, motor poskytuje úroveň ako 1,2 TSI preplňovaný turbodúchadlom jednotka Volkswagena a 1,4 Turbo Opel ECOTEC. A je úspornejší a šetrnejší k životnému prostrediu. Zrýchlenie 0-100km / h za 11,3 sekundy a najvyššia rýchlosť je 193km / h.


Zhrnutie:

1,0 EcoBoost motor je veľmi zaujímavou alternatívou nielen pre väčšie jednotky bez turba, ale aj pre diesely. Ceny Focusu z najlepším motorom na svete sa začínajú od 15 000 eur a nie je drahší ako konkurencia. Keď ide o odolnosť motora opýtali sme sa zástupcu z Fordu:

"Ford Focus 1,0 EcoBoost využíva novú motorový olej, olejové čerpadlo z regulátorom tlaku, riadený riadiacim modulom motora. Táto metóda kontroly spôsobí že tlak oleja dosiahne svoju maximálnu úroveň aj pri nízkych otáčkach, a je udržiavaný na rovnakej úrovni kontrolérom v širokom rozsahu otáčok.

K dispozícii sú tiež zmenené trysky rozstreku na piestu (z dola), čo má za následok účinné chladenie. Chladiaci systém využíva dva termostaty (druhý v bloku motora). Chladiaci systém umožňuje rýchle zahrievanie motora (čím sa motor zahreje rýchlejšie, tým menej bude poterbovať paliva). Okrem toho, hlavnou funkciou termostatu je čiastočné otvorenie ďalšieho ventilu pri zvýšení zaťaženia motora. V záujme ochrany turbodúchadla, bolo dodané ďalšie, elektrické čerpadlo chladiacej kvapaliny ktoré chladí turbodúchadlo, keď sa motor zastaví pri systéme Auto-Start-Stop. "

Zdá sa, že osvedčené a moderné riešenia spravia, že bude tento úžasný motor tiež aj odolný.


Text: Zbigniew Sieczka, Foto: Michał Adamowski

Galéria fotografií