Škoda Favorit oslavuje svoje 25. výročie

Škoda Favorit oslavuje svoje 25. výročie

Pred 25 rokmi, bola urobená prvá objednávka na nový model Škody s karosériou z Bertone. V roku 1988, sa ukázalo, že tých, ktorí chcú Favorit-ku je oveľa viac, než sa očakávalo a zákazníci museli čakať na auto niekedy aj celý rok.

Dnes, dobre udržiavanú a navyše skoro historickú Škodu Favorit je možné zakúpiť aj za tisíc eur. Tak prečo legendárna Škoda nie je veľmi populárna medzi zberateľmi? Kto vie, možno mnohí si nevšímajú, že je historická alebo nepriťahuje ako iné modely napr. Škoda Rapid, ktorá zo súčasným modelom má spoločný iba názov.

Tento model debutoval na 29. Medzinárodnom priemyselnom veľtrhu v Brne v roku 1987 a predznamenal koniec automobilov s koncepciou zadného náhonu, bol originálny a predstavoval najvyššiu úroveň z hľadiska ergonómie.

Keď vedenie tohto projektu prevzal Petr Hrdlička, zvýšil sa rozsah programu a skrátil sa čas realizácie. Pre pomoc pri vytváraní modernej karosérie požiadali tých najlepších, vrátane Giugiaro a Pininfarina. Nakoniec, projektom sa zaoberal Nuccio Bertone ponúkajuc aj verziu sedan a kupé. Jeho práca stála značku 28 miliónov Kč. Kalibráciu podvozku, zavesenie pohonu, akustiku a stupeň vibrácie konzultovali s inžiniermi z Porsche.

Špecialisti ŠKODY nahlásili až 42 patentov. Podľa predpokladov, testy nového vozidla boli dokončené v prvej polovici 1985 roku, a v roku 1988 začali masovú výrobu. Napriek nedostatku finančných prostriedkov na rozvoj moderných motorov, Škoda Favorit sa stala vážnym konkurentom pre západné autá. To pomohlo značke jemne prijať politické zmeny, prinieslo výrazný nárast a pritiahlo silného strategického partnera. (VW)

Nové auto malo byť pôvodne nazývané Laura. Tento návrh bol vybratý v špeciálne pripravenom hlasovaní v magazíne Svět motorů. Názov Favorit neprišiel ani do prvej desiatky. ŠKODA, však rozhodla na vlastnú päsť a nový model nazvala Favorit.

Prvé vozidlo bolo hotové 01.07.1987. Na konci roka bolo vyrobených iba 171 kópií. Hromadná výroba nabrala na obrátkach v roku 1988, kedy bolo vyrobených viac ako 21 000 týchto vozidiel. Spočiatku auta boli vyrábané iba v továrni v Kvasinách a od augusta 1988 - aj v Mladej Boleslavi.


Zdroj: Škoda, Spracoval: Zbigniew Sieczka

Galéria fotografií